Cătălin Rusu în IQads despre realizări în 2021 și obiective pentru 2022

Seria IQads [Marcom 2022]

“M-ar distra într-un mod sănătos să ajungă și în România “brandalismul”. Să fie “vandalizate” brandurile sau campaniile toxice. Ar fi un simptom de sănătate la nivel social.”

 

Nu conteaza ce se intampla, important e cum reactionezi. Aceasta e filosofia dupa care se conduce Catalin Rusu, Chief Creative Partner & CEO Rusu+Bortun. Si pare foarte potrivita, mai ales pentru aceste zile in care incertitudinile pandemiei au fost inlocuite cu frici mai mari. Mai putina preconceptie poate fi utila, spune el. Mai putine previziuni si mai mult a citi piata in timp real”. Vorbim cu Catalin despre cum a fost 2021 pentru el, dar si pentru agentia pe care o conduce, despre bulversarile anului trecut si surprizele din 2022.

Ca sa muncesti mai mult nu-i tot una cu sa muncesti mai destept. In business, ca si in sport, performanta vine din efort constant si, mai ales, din ruperi de ritm, crede Catalin.

Despre rezolutia lui de a ajunge cel mai batran debutant din istoria Ligii Nationale de Baschet Masculin, cum e survival-mode-ul antreprenorial si care sunt obiectivele pentru anul acesta, cititi in randurile urmatoare:

 

 

 

Restart 2022

Cine lucreaza de mai mult timp cu mine stie ca din ianuarie pana pe la sfarsitul lui martie nu sunt om. Trag tare sa pornim anul cu dreptul pentru a putea lucra asezat din aprilie incolo. Cam asa au aratat psihologic primii zece ani de Rusu+Bortun. Din 2008 incoace. De vreo trei ani crestem. 2021 a fost cel mai bun an al nostru, dublu fata 2021, si asta dupa 2020 in care dublasem 2019. Veniturile companiilor Rusu+Bortun au depasit 18 milioane de lei in 2021.

Dincolo de cifre, marea mea mandrie este se leaga de diversitatea clientilor si brandurilor din portofoliu. Atat bussinesul principal, de advertising, cat si cel de branding au avut cele mai bune rezultate. Si toate astea in contextul unui work de unde o vrea Dumnezeu, un cu totul alt lifestyle profesional. Asa ca, incep mult mai prudent anul si cu un optimism bazat pe incredere in noi si mai putin pe aspiratie.

Ce te-a încântat in 2021, ce te-a bulversat, ce te-a enervat

M-a incantat Zoom-ul. Il iubesc. Mi-a schimbat viata. Sa nu mai pierd timp in si spre intalniri e o extraviata. Un booster pentru motivatie. Basca, am avut si multe zile de filmare care ne-au hranit nevoia de a ne vedea cu oameni. Si mi-a placut de Secret Santa, m-am simtit foarte bine, se vede si in poze.

M-au bulversat patru zile de filmare in doua zile calendaristice. Doua in Bucuresti si doua la Varsovia. Noroc ca-mi era dor de zburat.

M-am enervat candva pe mine ca primii ani de antreprenoriat, survival-mode-ul m-a facut si nu ma pot bucura de reusite decat cu frana de mana trasa. O sa lucrez la asta.

Cum stai cu rezoluțiile

Da, dar nu legat de Rusu+Bortun. In sfarsit, creatia si consultanta de brand au devenit meserii. De care sunt mai pasionat ca oricand, da’ nu mai sunt obsesii. Rezolutia mea e sa ajung cel mai batran debutant din istoria Ligii Nationale de Baschet Masculin.

 

Planuri & obiective

In advertising, am inceput anul cu gandul ca noi patru (Marc Bortun, Andrei Bortun, Miruna Macsoda, Catalin Rusu) sa ne intelegem cat mai bine, sa ne gasim fiecare rolul potrivit in parteneriat si sa continuam sa evoluam ca echipa actionariala si sa fim de folos colegilor din Corbeni 3.

In branding, ne-am propus sa explodam, sa parasim platoul si sa incepem sa urcam pieptis. Avem un model de business in care cei 5 parteneri (Alina Tudose, Marc Bortun, Razvan Chifu, Andrei Bortun, Catalin Rusu) contribuie la produsul strategic si creativ al structurii de branding. Lucram de ani buni impreuna si vrem mai mult.

 

Piața de comunicare în 2021

A crescut si cu toate astea, foarte multe agentii au inceput sa-si optimizeze costurile. Sa investeasca mai degraba puctual in talent, nu tot anul. Demaraj in tromba cu frana de mana trasa.

 

Factorii care au influentat industria

Cresterea economica si oportunitatile oferite de pandemie in ceea ce priveste serviciile. Atat local cat si pe piata globala. Un background de Zoom cu palmieri e un backround de Zoom cu palmieri de oriunde ai lucra.

 

Previziuni

Nu conteaza ce se intampla, important e cum reactionezi. Asta imi trece prin cap, e mai putin de prevazut si mai mult de a citi piata in timp real. Mai putina preconceptie poate fi utila.

 

Trenduri

M-ar distra intr-un mod sanatos sa ajunga si in Romania “brandalismul”. Sa fie “vandalizate”brandurile sau campaniile toxice. Ar fi un simptom de sanatate la nivel social.

Va fi mult de Meta si prezenta brandurilor in metaverse. Creativitatea consumatorilor e noul status simbol pentru urmatoarea era digitala. In jurul acestei nevoi de a omului de fi creativ brandurile vor avea de creat noi contexte, prin tehnologie, normal. Putem anticipa noi experiente hybride si noi mixuri ale realitatii. Va creste e-commerce experiential si new VR software tools & apps. M-ar bucura sa creasca la nivel global digital out of home si robotics trade marketing, din ratiuni investitionale.

 

Bilanț 2021

Rezultatele financiare au fost exceptionale. Am avut proiecte apreciate, nu doar de clienti si publicurile lor. Mi-a fost mult mai usor la capitolul new business, cred ca dupa 13 ani pe piata incepi sa vinzi mai usor si fix acolo unde ai ce cauta la masa. Exista o afinitate naturala care se propaga. M-am bucurat ca rezultatele non-Superbet ale agentiei de advertising sunt si ele cele mai bune istoric. E meritul Mirunei si al echipei.

M-as bucura sa mai lucram la retentia oamenilor, cu toate ca suntem intr-o piata dinamica si noi am avut un ritm de crestere alert. Ma bucur ca oamenii crescuti de noi sau care au crescut la noi sunt la mare cautare. Inseamna ca a fost o relatie win-win si asta e refreshing. Ah, si castigarea contului Electrica Furnizare ne motiveaza sa continuam sa facem treaba buna intr-o categorie foarte competitiva.

In branding, Rusu+Bortun Brand Growers am lucrat si lucram pentru start-up de tech sau branduri care ofera experienta. Am dezvoltat zona de branding de angajator si branding de CSR. Printre clientii s-au numarar Alka Group, GTC Group, Carmistim, Trutzi Group, Mandy Foods, Superbet Group, Liliac Winery, rebrandingul Ideo Ideis si altele care inca se coc.

 

Proiecte speciale

Campania #SuperDavid care a anuntat rebrandingul global Superbet e povestea metaforizata unui start-up din Est care s-a batul cu Goliath si a cucerit lumea. A fost o miniserie de 3 spoturi rulate la o saptamana distanta.

Un proiect de suflet pentru Metaminds si Asociatia Floare de Colt.

N-am rabdare sa scriu un studiu de caz, dar spotul “Come se dice”, din seria “pariaza pe superpasiunea ta” pentru ambasadorii Superbet a facut putina dreptate istorica. Discutam cu Florin Raducioiu cum replica aia din anii 90 l-a marcat si ma bucur ca spotul de mai jos, prin umor, a schimbat ceva in mentalul colectiv.

Campania #supersocial pentru Superbet Romania si cea pentru Superbet Polonia au fost facute in paralel, noroc ca s-au potrivit zborurile cat de cat.

Ne-am bucurat sa dam viata si voce statuilor din Bucuresti pentru Administratia Monumentelor si Patrimoniului Turistic.

@ rusubortun

 

Campanii care ți-au atras atenția

Imi place mult campania 7cards facuta de Glitch Studio si regizata de Bogdan Theodor Olteanu. Mi-ar fi placut s-o scriu.

De afara, #wombstories. Despre cu fictiunea bine craftuita potenteaza realitatea mai putin exprimata.

Ce ai învățat cel mai important în 2021

Ca sa muncesti mai mult nu-i tot una cu sa muncesti mai destept. In business, ca si in sport, performanta vine din efort constant si, mai ales, din ruperi de ritm.

Inspirațional pentru 2022

2022 SIGUR va fi anul…

In care o sa respectam mai mult si o sa ne respectam mai mult.

 

Interviul publicat pe IQads poate fi accesat aici.

Share this story on: