Miruna Macsoda avea un background de 9 ani în mate-info, dar nu se vedea programatoare. Așa că a ajuns să combine publicitatea cu digitalul, să se folosească de skill-urile dobândite în perioade diferite ale vieții ei și să facă the most out of them. Principiile teoretice de marketing digital le-a învățat la master și în facultate, dar o parte importantă din reușitele ei profesionale se datoreză studiului individual. E mereu deschisă să experimenteze, de asta e mereu conectată și cu produsele din afara segmentului ei de vârstă:Twitter, Reddit, Discord, Twitch sau Tik Tok.
Prin 2013 îmi amintesc că digitalul a explodat sau, mai bine zis, a început să se alinieze restului Europei. Facebook era un mediu de exprimare curat și curatoriat, blogul era brandul personal, aplicațiile branded erau jocurile și revistele tocmai începeau să aibă toate și versiuni digitale, ne-a spus Miruna.
Acum, Miruna este Managing Partner & Creative Planning Director la Rusu+Borțun și are în spate multe campanii lucrate cu dăruire, iar pentru una dintre ele a primit un Effie. Am întrebat-o pe Miruna care sunt skill-urile necesare într-o industrie atât de dinamică, cum a învățat să lucreze în digital și cum stau lucrurile în spațiul românesc, iar ea ne-a răspuns în rândurile de mai jos.
Să începem cu începutul
Am luat primul contact cu advertisingul digital prin 2010 – 2011, odată ce am început să lucrez în agenții. Întâi, am lucrat pe briefuri de aplicații pentru activări de brand offline, participam la curatorierea de tehnologie experimentală pentru diverse proiecte, dezvoltam aplicații pentru tehnologie dedicată, jocuri simple etc. Am avut șansa să lucrez pentru branduri precum Grolsch, care, la momentul respectiv, prin prisma poziționării sale, experimenta mult cu zona de digital și cu tehnologia.
Tot în aceeași perioadă, am lansat NIVEA pe Facebook, unul dintre primele branduri în Social Media la momentul respectiv.
M-am simțit atrasă de la început de digital, pentru că aveam background în mate-info. Studiasem informatica 9 ani la școală și asta m-a ajutat mult în colaborarea cu programatorii și în dezvoltarea de wireframes, user experience, user journey pentru creație.
Chiar înainte să intru în publicitate, făcusem primul meu site singură în iWeb pentru o fundație la care lucram ca director de fundraising, mai făceam video-editing din când în când, eram tot timpul aproape de zona asta oarecum.
Ce te-a atras la digital
Simțeam că dacă pot combina publicitatea cu digitalul e win-win pentru mine. Puteam să mă folosesc de doua skill-uri pe care le dobândisem în perioade diferite ale vieții mele, le savurasem în moduri diferite și le valorizam ca atare.
Nu am considerat niciodată că m-aș pricepe să fiu un bun programator, dar m-am îndrăgostit pe loc de ideea că pot transforma în ceva creativ, ceva logic, ușor de controlat și de evaluat.
Prin produsele digitale la care ajunsesem să lucrez împreună cu colegii mei, îmi propuneam să ofer experiențe cât mai pe măsura evoluției gadget-urilor și a platformelor new age de la momentul respectiv. Prin 2012 erau în vogă aplicațiile de Facebook și profitam la maximum de posibilitatea de a dezvolta orice și de a măsura absolut totul pentru optimizare. Înca nu apăruse Programmatic și era o plăcere și să te gândești unde să faci placement pentru bannere, numai să obții niște KPIs cât mai mari.
Ascensiunea digitalului
Prin 2013 îmi amintesc că digitalul a explodat, sau mai bine zis, a început să se alinieze restului Europei. Facebook era un mediu de exprimare curat și curatoriat, blogul era brandul personal, aplicațiile branded erau jocurile și revistele tocmai începeau să aibă toate și versiuni digitale.
Brandurile erau cele care aduceau digital content de calitate sau actual pentru momentul respectiv indiferent de formă, pentru că erau primele care aveau bugete să investească în astfel de proiecte și să le promoveze la scară largă. Înca nu apăruse „antreprenoriatul digital” în Romania și atunci consumatorii erau bucuroși să trăiască experiențe generate de branduri.
Cât se știa despre mediul ăsta
Digitalul era atunci complementar TV-ului, presei tipărite, radio-ului. Era un verișor mai mic. Asta se vedea și în ponderile bugetelor media. Totuși, digitalul era special pentru că, adresându-se unui segment de oameni cât de cât educați, trebuia să aducă ceva nou. Fiind prin natura lui nou, conținutul lui trebuia să fie deosebit.
Sigur, și azi te aștepți să găsești ceva deosebit în digital, dar nu ai pretenția să fie prima data când vezi așa ceva. Există formate de content cu teme și concepte de design diferite. Criteriile unicității s-au reinventat.
Prejudecățile industriei de comunicare față de digital
Inițial, digitalul nu a fost parte din publicitate propriu-zis. Era o sub-breaslă de foști programatori din tech, pasionați de web-design în combinație cu oameni cu idei și project manageri. Am simțit în timp că digitalul a fost primit în publicitate.
Prejudecăți încă există printre veteranii publicității TV, probabil e ceva firesc.
În mod greșit, cred că mulți se așteptau să primească din digital aceeași consistență ca dintr-o poveste văzută la TV sau ascultată la radio. Digitalul, însă, e efemer și, iată, că a ajuns să fie fragmentat în 2022 în stories de 24h.
Există și prejudecata că digitalul e mai intrusiv și totuși, cred că e la fel ca atunci când alegi să te pui pe canapea la TV în loc să faci altceva. Depinde care îți sunt limitele, cât stai cu nasul în telefon sau în laptop.
Cum ai învățat să lucrezi în industria asta
Principiile teoretice de marketing digital le-am învățat la master și în facultate.
Am folosit și am experimentat cât mai aprofundat platformele de raportare tip „insights” ale tuturor aplicațiilor și website-urilor care aveau așa ceva. Și am continuat să fac asta independent de statutul pe care l-am dobândit în timp în diversele companii în care am lucrat.
Am fost destul de atentă la cursul de media de la master și am dobândit cunoștințe de indicatori media care să mă ajute să fac corelații cu indicatorii de performanță ai produselor digitale.
Am descărcat și am explorat cât mai multe aplicații și websites ca să interacționez cu partea de user experience.
Am urmărit inputul calitativ al oamenilor în platformele de Social Media în mod constant. Citesc și acum reviews.
Am fost early adopter al produselor de tehnologie de masă.
Și continui să experimentez produse și experiențe digitale în afara segmentului meu de vârstă. Sunt pe Twitter, mai intru pe Reddit, pe Discord, pe Twitch. Tik Tok e la dailies de când a apărut. La Snapchat am renunțat. Facebook îl țin pentru research.
Și, în rest, citesc cât apuc despre NFT-uri, crypto și viitoarea lume nouă.
Care au fost primele proiecte de digital media la care ai lucrat? Ce îți amintești de atunci?
Îmi amintesc de o aplicație de Facebook în care am integrat sute de produse de fashion care erau listate în mall la momentul respectiv și le-am pus la dispoziție femeilor ca să își creeze outfit-uri virtuale. Un dulap digital cu mix & match de haine & accesorii, când Polyvore abia mijea ochii. A avut zeci de mii de unici în câteva săptămâni de campanie.
Apoi, am luat un Effie cu o aplicație de geo-location combinată cu o activare BTL.
Toate funcționalitățile pe care ți le punea la dispoziție digitalul erau atât de noi, încât, dacă știai cum să le folosești smart, puteai să faci campanii de publicitate cu impact la scară largă, la nivel național, fără prea mult rocket science. Conta insight-ul.
Cum a fost relația cu clienții
În începuturile mele în digital advertising am lucrat mult pentru clientul Beiersdorf. Era în top 5 companii cu investiții în media și cu o echipă de digital marketing actuală și cu obiective pe bază de KPIs. Aș putea spune că mult din fundația expertizei mele de digital marketing a avut de-a face cu cei 4 ani în care am lucrat împreună cu acest client.
Ce s-a schimbat în perspectiva lor asupra domeniului
Digitalul în Romania s-a „comodizat”. Este asociat puternic cu zona de influencer marketing și de Social Media, astfel că, mulți clienți aleg să investească în tipul acesta de proiecte și își creează echipe interne specializate în aceste ramuri ale domeniului.
Am observant că jucătorii din zona de e-Commerce au adesea atât o perspectivă de ansamblu actuală asupra trendurilor, cât și cunoștințe aprofundate în funcție de categoria în care își desfășoară activitatea.
Nu aș putea să generalizez, cred că afinitatea clienților pentru un anumit tip de digital marketing este adesea influențată de categoria și de natura brandului.
Skill-urile pentru munca în digital
Cred că trebuie să fii, în primul rând, pasionat de asta, să îți placă. Nu e o munca de rutină, nici în sensul plictisitor, nici în sensul sisific. Trebuie să fii un pic pe fază, să ai răbdare la detalii și să ai curiozități outside the job, să fie parte din tine.
Și peste toate astea, să studiezi tot timpul. Să citești și să testezi.
Ce s-a schimbat în digital de când ai început și până acum
„Comodizarea”. A pornit de la ceva „modern” și a ajuns ceva comun, până la a ne defini universul în care trăim. E aproape incredibil cât de mult s-a schimbat în ultimii 10 ani.
Era un domeniu dominat de branduri și a devenit a doua noastră natură.
Fiecare dintre noi are în zilele noastre un digital persona.
Digitalul made in Ro
Mi-ar plăcea să existe un racord mai fin între creatori și conținut, între personalul digital și profesionalul digital al fiecărui digital marketer.
Cred că e foarte bine că „antreprenorii digitali” new wave vin uneori cu conținut care setează standarde noi în piață.
Îmi place că brandurile încep să investească în comunități.
Cred ca ar fi progresist să existe o deschidere mai mare din partea userilor la conținut digital internațional de orice fel.
Ar fi ideal ca brandurile să arunce mai puține gloanțe oarbe și să aibă curajul să investească în proiecte digitale tip platforme cu bătaie pe termen lung.
Sfaturi pentru cei ce încep acum in domeniu
Să experimenteze constant, cât mai diversificat și apoi să raționalizeze.
Să fie cei mai deschiși oameni studioși 🙂